THE EFFECT OF THE IMPLEMENTATION OF THE 2013 CURRICULUM ON THE ARABIC LEARNING OUTCOMES OF GRADE 10 STUDENTS AT MAN 1 BOJONEGORO
DOI:
https://doi.org/10.62630/elhamra.v8i2.122Keywords:
Influence, Curriculum, Arabic LearningAbstract
This study was to test whether there was an effect of curriculum application 2013 on the Arabic learning outcomes of grade 10 students of MAN 1 Bojonegoro. Sempel collection using simple random sampling. The sample taken was as many as 20 respondents of grade 10 students. This study uses 1 independent variable, namely the application of curriculum (x) and 1 dependent variable, namely learning outcomes (y). The data used in this study are primary data in the form of questionnaires and secondary data in the form of books, journals related to this study. This study used quantitative. The data analysis technique used in this study is simple linear regression analysis. The result of this study is significant by 0.04 meaning <0.05. In addition to the coefficient of determination, a value of 25.9% is obtained so that it can be concluded that variable X has an effect of 0.259 or 25.9 on variable Y.
Keywords: Influence, Curriculum, Arabic Learning
References
Curriculum, V. P. (2023, Mei 23). Interview Research. (D. N. Muamaroh,
Interviewer) Bojonegoro.
Efendi, I., Prawitasari, M., & Susanto, H. (2021). Implementasi Penilaian
Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Sejarah.
Prabayaksa: Journal of History Education, 1(1), 21–25.
Hadi, N. (2019). Difficulties of the Curriculum 2013 Implementation in
Arabic Language At Madrasah Ibtidahyah/Kesulitan Implementasi
Kurikulum 2013 Mapel Bahasa Arab Pada Madrasah Ibtidaiyah. Ijaz
Arabi Journal of Arabic Learning, 2(1).
Thoha, M. (2012). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan
Manajemen Berbasis Sekolah. OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra,
(1).
Nawali, A. K. (2018). Dampak Penerapan Kurikulum Kementerian Agama
dan Kurikulum Pesantren Terhadap Peningkatan Hasil Belajar PAI di
MAN YOGYAKARTA. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1),
–575.
Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi penelitian sosial. Media Sahabat
Cendekia.
Rahmaini, R. (2015). Strategi pembelajaran bahasa arab aktif dan menarik.
Sari, A. R. (2021). Implementasi Kebijakan Kurikulum K-13. Penerbit NEM.
Siti, N. K. (2021). Pengaruh Motivasi Dan Kesiapan Belajar Terhadap Hasil
Belajar Mata Pelajaran Bahasa Arab Peminatan Siswa Kelas X
Keagamaan MAN 1 Banjarnegara.
Soenardi Djiwandono, M. (1996). Tes bahasa dalam pengajaran. Bandung:
Penerbit ITB,.
Sumar, W. T. (2018). Implementasi Kompetensi Guru Mengelola Kurikulum
K13 Dalam Pembelajaran Tematik Di Sdn Se Kecamatan Telaga
Kabupaten Gorontalo. Pedagogika, 9(1), 71–87.
Suryani, H. (2015). Metode riset kuantitatif: Teori dan aplikasi pada
penelitian bidang manajemen dan ekonomi Islam
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal El-Hamra : Kependidikan dan Kemasyarakatan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang karyanya diterbitkan dalam Jurnal El-Hamra : Kependidikan dan Kemasyarakatan wajib menyetujui persyaratan berikut:
1. Hak Cipta dan Lisensi:
- Penulis tetap memegang hak cipta atas karyanya.
- Penulis memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal.
- Karya yang diterbitkan dilisensikan di bawah a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). Lisensi ini mengizinkan pihak lain untuk berbagi karya dengan mengakui kepenulisan dan publikasi awal dalam jurnal ini.
2. Distribusi Non-Eksklusif:
- Penulis diizinkan untuk membuat perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan.
- Contoh distribusi non-eksklusif:
- Menyimpan karya di repositori institusional.
- Menerbitkan karya dalam buku.
- Dalam setiap bentuk distribusi non-eksklusif, pengakuan atas publikasi awal dalam jurnal ini wajib dicantumkan.
3. Publikasi Online:
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online sebelum dan selama proses penyerahan.
- Contoh platform publikasi online:
- Repositori institusional.
- Situs web pribadi.
- Publikasi online karya sebelum dan selama proses penyerahan diharapkan dapat:
- Meningkatkan pertukaran informasi yang produktif.
- Meningkatkan kutipan dan jangkauan karya yang diterbitkan.