Kolaborasi Budaya dan Pembelajaran: Inovasi COLAKTRA (Congklak Nusantara) sebagai Media Pembelajaran PKN Berbasis Permainan Tradisional
DOI:
https://doi.org/10.62630/elhamra.v9i3.180Abstract
This research aims to investigate the use of the traditional game Congklak as a creative and educational learning medium in the context of Citizenship Education (PKn). The research method uses a literature review approach, by summarizing literature relevant to the research topic. The focus is on analyzing the benefits and implications of using Congklak Nusantara (COLAKTRA) in Civics learning. The results show that Congklak has an important role in children's development, supporting their physical, mental, intellectual and spiritual growth. The use of Congklak in Civics learning through COLAKTRA increases student involvement and creates a pleasant learning atmosphere. The integration of Civics values into Congklak makes it a medium that invites players to reflect on and appreciate Indonesia's cultural riches. The conclusion of this research confirms that COLAKTRA is not just a game, but also an effort to preserve cultural heritage and form a generation that loves the country. It is hoped that the use of traditional games in Civics learning can help students understand and experience the diversity of Indonesia, so that they become competent citizens. Thus, COLAKTRA has the potential to be an effective tool in achieving the goals of citizenship education.
Keywords: Learning Media, Civics Learning, Traditional Games
Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki penggunaan permainan tradisional Congklak sebagai media pembelajaran kreatif dan edukatif dalam konteks Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Metode penelitian menggunakan pendekatan tinjauan pustaka, dengan merangkum literatur yang relevan dengan topik penelitian. Fokusnya adalah pada analisis manfaat dan implikasi penggunaan Congklak Nusantara (COLAKTRA) dalam pembelajaran PKn. Hasilnya menunjukkan bahwa Congklak memiliki peran penting dalam pengembangan anak-anak, mendukung pertumbuhan fisik, mental, intelektual, dan spiritual mereka. Penggunaan Congklak dalam pembelajaran PKn melalui COLAKTRA meningkatkan keterlibatan siswa dan menciptakan suasana belajar yang menyenangkan. Integrasi nilai-nilai PKn ke dalam Congklak membuatnya menjadi medium yang mengajak pemain untuk merenung dan menghargai kekayaan kultural Indonesia. Kesimpulan penelitian ini menegaskan bahwa COLAKTRA bukan hanya sebuah permainan, tetapi juga upaya pelestarian warisan budaya dan pembentukan generasi yang cinta tanah air. Penggunaan permainan tradisional dalam pembelajaran PKn diharapkan dapat membantu siswa memahami dan merasakan keberagaman Indonesia, sehingga mereka menjadi warga negara yang kompeten. Dengan demikian, COLAKTRA memiliki potensi sebagai alat yang efektif dalam mencapai tujuan pendidikan kewarganegaraan.
Kata kunci: Media Pembelajaran, Pembelajaran PKn, Permainan Tradisional
References
Adisendjaja, y. H. & Romlah, O. (2011). Analisis buku ajar sains berdasarkan literasi ilmiah sebagai dasar untuk memilih buku ajar sains (Biologi). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Atmaji, T. (2019, September). Media Pembelajaran Interaktif Melalui Permainan Tradisional Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 1, No. 1).
Dhamayanti, M. (2014). Komunikasi Lintas Budaya di Institusi Pendidikan Studi Kasus: Perguruan Tinggi Mayoritas Mahasiswa Tionghoa dengan Pengajar Pribumi. Sociae Polites, 15(2), 191-200.
Erickson. E (2006). Erik Erickson Theory of Identity Development
Ismail. A (2006). Education Games: Menjadi Cerdas dan Ceria dengan Permainan Edukatif. Yogyakarta: Pilar Media
Jatmika, Yusep Nur. (2012). Ragam Aktivitas Harian Untuk Playgroup. Jakarta: Diva Press.
Madiong, B. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan Civic Education. Makasar: Celebes Media Perkasa.
Rahayu, M. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan Perjuangan Menghidupi Jati Diri Bangsa. Depok: PT Grasindo.
Saidurrahman. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan NKRI Harga Mati. Jakarta: KENCANA
Siregar, S. N., Solfitri, T., & Roza, Y. (2014). Pengenalan konsep operasi hitung bilangan melalui permainan congklak dalam pembelajaran matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(1), 119-128
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ardi Afriansyah, Dikdik Baehaqi Arif, Agung Nugraha Putra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
- The copyright of each article is retained by the author (s) without restrictions
- The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- The author grants the journal the first publication rights with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, allowing others to share the work with an acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of published journal versions of the work (for example, posting them to institutional repositories or publishing them in a book), with acknowledgment of their initial publication in this journal
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (For example in the Institutional Repository or on their website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work
- Articles and all related material published are distributed under a Creative Commons Attribution-4.0 International Public License (CC - BY 4.0).
License
Research and Innovation in Social Science Education Journal (RISSEJ) is licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International Public License (CC - BY 4.0).
You are free to :
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially