Pendidikan Kesetaraan Gender Bagi Anak Sebagai Langkah Kritis Menuju Masa Depan Yang Lebih Cerah
DOI:
https://doi.org/10.62630/elhamra.v9i1.177Keywords:
Pendidikan; Kesetaraan Gender; Anak; Psikologi Perkembangan, Education, Gender Equality, Children, Developmental PsychologyAbstract
This research is an essential step in exploring the depth of the importance of gender equality for children in all aspects of life, with a particular focus on the role of education as a way to achieve equality, utilising a type of qualitative research based on literature study, enriching the research results by presenting in-depth understanding from various sources, such as books, journals, and websites related to the research topic. This approach provides a solid basis for descriptive-analytic analysis techniques, where the scalpel used is the theory of developmental psychology. This theory is used to parse the primary data in more depth. The results revealed that gender equality education for children is not just an effort to overcome discrimination. Still, more than that, it is the main foundation for creating a brighter future. The research explores developmental psychology theories and underscores the positive impact of gender equality education on children's cognitive development, identity, morals and well-being. Thus, it is not only a matter of combating inequality but also providing a solid foundation for shaping a more qualified generation. This research also provides further understanding of investing in gender equality education as a critical element in creating a just and sustainable society. Equality is identified as the undisputed norm, and this research views education as the means to achieve it. Therefore, it provides a strong argument for policymakers, educators and the general public to invest sufficient resources and attention in supporting gender equality education for children as an investment for a better future.
Keywords: Education; Gender Equality; Children; Developmental Psychology
Penelitian ini menjadi langkah penting dalam menggali kedalaman pentingnya kesetaraan gender bagi anak dalam segala aspek kehidupan, dengan fokus khusus pada peran pendidikan sebagai jalan untuk mencapai kesetaraan. Memanfaatkan jenis penelitian kualitatif berlandaskan studi kepustakaan, memperkaya hasil penelitian dengan menghadirkan pemahaman mendalam dari berbagai sumber, seperti buku, jurnal, dan website yang berkaitan dengan topik penelitian. Pendekatan ini memberikan dasar kuat untuk teknik analisis deskriptif-analitik, di mana pisau bedah yang di gunakan adalah teori psikologi perkembangan. Teori ini digunakan untuk mengurai data primer dengan lebih mendalam. Hasil penelitian yang diungkapkan menunjukkan bahwa pendidikan kesetaraan gender bagi anak bukan sekadar upaya untuk mengatasi diskriminasi, tetapi lebih dari itu, merupakan fondasi utama untuk menciptakan masa depan yang lebih cerah. Dengan melibatkan teori psikologi perkembangan, penelitian ini menggarisbawahi dampak positif pendidikan kesetaraan gender pada perkembangan kognitif, identitas, moral, dan kesejahteraan anak. Dengan demikian, bukan hanya masalah memerangi ketidaksetaraan, tetapi juga memberikan landasan yang kuat untuk membentuk generasi yang lebih berkualitas. Penelitian ini juga memberikan pemahaman lebih lanjut tentang investasi dalam pendidikan kesetaraan gender sebagai kunci utama dalam menciptakan masyarakat yang adil dan berkelanjutan. Kesetaraan diidentifikasi sebagai norma tak terbantahkan, dan penelitian ini memandang pendidikan sebagai sarana untuk mencapainya. Oleh karena itu, memberikan argumen kuat bagi pemangku kebijakan, pendidik, dan masyarakat umum untuk menginvestasikan sumber daya dan perhatian yang cukup dalam mendukung pendidikan kesetaraan gender bagi anak sebagai investasi untuk masa depan yang lebih baik.
Kata Kunci: Pendidikan; Kesetaraan Gender; Anak; Psikologi Perkembangan
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal El-Hamra : Kependidikan dan Kemasyarakatan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
- The copyright of each article is retained by the author (s) without restrictions
- The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- The author grants the journal the first publication rights with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, allowing others to share the work with an acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of published journal versions of the work (for example, posting them to institutional repositories or publishing them in a book), with acknowledgment of their initial publication in this journal
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (For example in the Institutional Repository or on their website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work
- Articles and all related material published are distributed under a Creative Commons Attribution-4.0 International Public License (CC - BY 4.0).
License
Research and Innovation in Social Science Education Journal (RISSEJ) is licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International Public License (CC - BY 4.0).
You are free to :
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially